במרוצת השנים עם הזדקנות הגוף או בעקבות תאונה או פציעה, עשויות להופיע בעיות במפרק הברך או הירך ולהסב כאב רב. פגיעה במפרקים יכולה לבוא לידי ביטוי גם בבעיות תפקוד ולחבל באיכות החיים. יש מי שסובלים מכאבים עזים בעת תנועה, עמידה ואפילו ישיבה ושכיבה ואחרים מבחינים גם בשינויים מדאיגים באזור המפרק כמו עיוות, נפיחות או קשיחות לא נעימה.

במקרים מסוימים במצב של בעיות וכאבי מפרק יינתנו משככי כאבים למיניהם או זריקות סטרואידים להתמודדות עם כאבים לרבות תרגילי פיזיותרפיה, הידרותרפיה והמלצות תזונתיות לצורך הפחתת משקל במקרה של משקל עודף, זאת על מנת להפחית את העומס על המפרק.

אך אלה לא תמיד עוזרים או פותרים את הבעיה. במידה וחלה החמרה או פגיעה מתמשכת ומשמעותית בתפקוד היומיומי, יתכן שאורתופד מומחה ימליץ על ניתוח החלפת מפרקים בין אם מדובר בהחלפת מפרק ירך או ברך.

ניתוח החלפת מפרק הינה פרוצדורה כירורגית אשר נחשבת בטוחה ויעילה שבמסגרתה מחליפים את המפרק הפגום במשתל מלאכותי המדמה תנועה טבעית שמחזיק לרוב לבין 15-20 שנה.
כמובן שכמו כל ניתוח גם אם השיטות המתקדמות מצליחות למזער פולשנות וכאבים ולקצר את משך ההחלמה, נדרש שיקום לחזרה מיטבית לשגרה.

רפואה משלימה יכולה לסייע בהשלמת הטיפול הקונבנציונאלי מהניתוח, לזרז את תהליך הריפוי, לחזק את המטופל הן פיזית והן נפשית. טיפולים מהרפואה המשלימה יכולים לסייע במישורים שונים: לאחר הניתוח המנותח חלש וזקוק לבוסט גם לחיזוק מערכת החיסון ושיפור התפקוד וטיפולים אלה יכולים לתרום לחיזוקו. כמו כן, שיפור טווח התנועה וחזרה לפעילות פיזית. השפעה חיובית נוספת היא מהבחינה הנפשית, כשלאחר הניתוח הלחץ באופן טבעי ולחץ הוא אויב מושבע של החלמה ויכול לעכב את תהליך הריפוי. טיפול משלים יכול לסייע בהפחתת הלחץ ובהשגת תחושת הרוגע המבוקשת.

כיצד דיקור סיני יכול לעזור לאחר ניתוח החלפת מפרקים?

מחקרים שונים מצאו שדיקור סיני יכול להפחית כאבים ודלקות לאחר ניתוח להחלפת מפרק, לשפר את טווח התנועה ולהפחית את הנפיחות סביב הברך. במחקר שפורסם במגזין " Journal of traditional Chinese medicine" הדיקור הסיני התבצע על חולים לאחר ניתוח החלפת מפרקים כ-3 פעמים בשבוע ודווח על ידי החולים על ירידה ניכרת בנפיחות כמו רמות כאב משמעותיות נמוכות בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא קיבלה טיפולי דיקור סיני.

עיסוי רפואי ורפלקסולוגיה בדרך לחזרה לשגרה

עיסוי רפואי – מסג רפואי אף הוא נחשב לטיפול מומלץ לאחר ניתוח החלפת מפרקים וחידוש הפעילות לצורך הפחתת הכאב ושיפור תפקוד הברכיים או הירכיים. עיסוי משחרר את השרירים ומותיר את הגוף רגוע ונינוח. הניתוח גם אם מתבצע בשיטות מתקדמות מהווה מעין טראומה לגוף והעיסוי יכול להקל על המתח לאחר הניתוח ולסייע גם בהפחתת דלקת.

עיסוי רפואי יכול לשרת גם את הטיפול בצלקות בחתך לאחר הניתוח, בשרירי החתך ובגידים ולסייע בהפחתת תופעות לוואי לאחר הניתוח.
טיפול נוסף שיכול לסייע בהאצת ההחלמה מניתוח הוא רפלקסולוגיה שמבוצע מתוך התבוננות בכפות הרגליים כמייצגות את אברי הגוף ובכוחה לסייע בשיפור זרימת הדם והלימפה, לנקות רעלים סביב המפרקים ולשפר את מערכת החיסון. הטיפול אינו נוגע במפרקים הכואבים עצמם ומטופלים לאחר ניתוח שחוו טיפולי רפלקסולוגיה גם דיווחו על שנת לילה טובה יותר, שאף היא חיונית לתהליך ההחלמה.

אהבת? שתף עם חברים

לאבחון ויעוץ ללא עלות עם מומחים דף בית

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.