מחלת הגאוט- 

התקף הכאב הראשון יופיע באישון לילה ובדרך כלל בבוהן כף הרגל, לגברים יש יותר סיכוי לחלות במחלה, כאבי המפרקים נחשבים לכאבים החזקים ביותר במדדי הכאב, הסיבה להופעת הכאב נעוצה בכלל בחומצת השתן בדם והאם זה עובר בתורשה? כמה דברים שחשוב לדעת על מחלת הגאוטף כיצד ניתן להימנע ממנה ואיך נטפל בה.

 

מהי בעצם מחלת הגאוט?

גאוט (שיגדון בעברית), היא מחלת מפרקים אשר מוכרת לאנושות כבר אלפי שנים וסוקרטס, אבי הרפואה המודרנית אמר . מחלת הגאוט מתבטאת בפרצי כאב עזים ובלתי נסבלים במפרקים. הסיבות העיקריות להופעת המחלה: תזונה עתירת חלבון מן החי, צריכת אלכוהול, צריכה של מזון מתועש, גנטיקה, שינויים הורמונאליים, מתח נפשי וספורט מאומץ. כ- 80% מהסובלים מהמחלה הם גברים מעל גיל 35 וכ-20% מהסובלות מהמחלה הן נשים, בעיקר בתקופת גיל המעבר. היקף המחלה עומד על בין 2.5% ל-4% מהאוכלוסייה העולמית. האחוזים עולים משנה לשנה, כתוצאה מאורח חיים לא מאוזן שמאפיין את המאה ה-21.

 מהם מאפייני מחלת הגאוט?

המחלה מאופיינת בהתקפי כאב נוראיים חוזרים ונשנים שנמשכים מספר ימים עד מספר שבועות. מקור הבעיה הוא עלייה בחומצת השתן בדם. חומצת שתן גבוהה מידי (מעל 6.8 מיליגרם לדציליטר) נוטה לשקוע במפרקים השונים ומתגבשת לסיבים קריסטליים דמויי סיבי זכוכית הפוגעים במפרקים וברקמות ויוצרים דלקות. לרוב, הכאב יתחיל בבוהן כף הרגל אך יתכן ויופיע או יתפשט גם למפרקים אחרים. המחלה עשויה לגרום לאורך זמן לנזקים באיברים פנימיים, אבנים בכליות ולפגיעה בכלי הדם.

כאבי הגאוט הם נורת אזהרה של הגוף. הגוף מאותת לנו שיש לו בעיה ואם לא נטפל בה, המחלה לא רק שלא תעלם, אלא להיפך, היא תחמיר. מחקר שנעשה גילה נתון מדאיג: כ-62% מאלו שחוו התקף ולא טיפלו בו כראוי, חוו התקף נוסף תוך פחות משנה והאחוז אף עלה לכ-80% מהנבדקים בטווח של שנתיים!

ולכן, חשוב להכירלא להתעלם מהבעיה ולחכות שהיא תיעלם אלא לטפל בה במידה כי ניתן לראות שהסטטיסטיקה היא לא לטובת המתעלמים מהגאוט. 

למעבר לקטגוריה עיסוי רפואי לחצו>>

טיפים בסיסיים לסובלים מגאוט:

  • בדקו את עצמכם אחת ל-4 חודשים– שימו דגש על מדדי חומצת השתן (Uric acid) שלא עולים על 6.8 ובמקביל שימו לב לערכי מדדי הדלקת (CRP) בדיקת דם פשוטה תראה לכם אם אתם בקבוצת סיכון וכן את קצב התקדמות הטיפול אותו אתם לוקחים.
  • טיפול מונע באורח חיים ובתזונה– בעזרת דיאטה נכונה, הקפדה על משקל תקין,, ושמירה על אורח חיים בריא ורגוע , ניתן להוריד את רמת חומצת השתן בדם, ולמנוע את התפרצות המחלה.
  • טיפול טבעי –ניתן לטפל בגאוט ואף למנוע אותו בעזרת צמחי מרפא- חפשו בגוגל פורמולת טיפול לגאוט
  • מים – שתו 3-2 ליטרים מים ביום.
  • מחוץ לתפריט – נסו להימנע כמה שיותר מחלבון מן החי. הוציאו מהתפריט בשר, פירות ים ואוכל מעובד. הימנעו מאלכוהול ומשקאות ממותקים.
  • אמבטיות חמות – בזמן התקף גאוט טבלו לפחות פעמיים ביום את האיבר הפגוע באמבטיית מים חמים, רצוי להוסיף 5 כפות מלח ים אטלנטי.
  • תוספי תזונה – צריכת תוספים המתאימים לחולי גאוט יעזרו לטיפול מונע, ויסייעו גם בקיצור זמני ההתקף.
  • התייעצו עם מומחה לצמחי מרפא להתאמת טיפול. הסיבות להתפרצות המחלה שונות מאדם לאדם. חשוב להתייעץ עם מומחה גאוט, שמכיר היטב את המחלה. אין האמור לעיל מהווה תחליף לייעוץ רפואי אישי
  • תנו למפרק הכואב לנוח – בזמן התקף נסו להקל על המפרק הכואב. 

להתייעצות עם אתי קגן מהמרכז לרפואה משלימה לחצו>>

 

אהבת? שתף עם חברים

לאבחון ויעוץ ללא עלות עם מומחים דף בית

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.