תמונה של טיפול בדורבן ברגל

דורבן הינו כינוי לכאב חודרני בכף  הרגל, ומכאן שמו. הוא מאופיין בצריבה חזקה, דקירה וכאב עמום. הוא נוצר כאשר מופיעים קרעים ברצועה המישורית שלאורך כך הרגל אנו במרכז הרפואי של אתי קגן טיפול בדורבן ברגל עם ניסיון של שנים.

 

הגוף מנסה לתקן את הקרעים יצר במקום תהליך דלקתי והתאים הדלקתים נוגעים בסיב העצב וגורמים לכאבים. הכאבים נוצרים עם כל דריכה, לרוב, בקרבה לעקב כף הרגל. כ 10% מהאוכלוסייה סובלת מדורבן כאשר השכיחות הגבוהה היא בקרב גברים ונשים בגיל  העמידה. בכף הרגל יש רקמה קשה שנקראת רקמה חתולית והיא מחברת את תחילת האצבעות אל העקב ותפקידה לשמור על הקשת של הרגל. היא נתונה ללחצים כבדים, ולעיתים, מתפתחת בה דלקת ובליטה גרמית. צריך לציין, כי מקור הכאב אינו בבליטה אלא בלחץ שמופעל על הרקמות.

טיפול בדורבן ברגל

קיימות מספר גישות נוספות להיווצרות דורבן. יש שטוענים כי זה תהליך שמקורו בניוון ברקמת כף הרגל שנוצר מהעומס עליה. יש שטוענים שהבעיה נוצרת בגלל מתחים ולחצים נפשיים, ואחרים שטוענים שמקורה בחוליות גב או מפרקים שאינם מאוזנים. כך, או כך, כאבי הדורבן יכולים להיות קשים שמובילים לצליעה. הכאב קשה במיוחד בשעות הבוקר כאשר נדרש לעשות מאמץ לאחר מנוחת הלילה, בעת עמידה ממושכת או בעת קימה. גורמי סיכון הינם: השמנת יתר ועליה פתאומית במשקל, מאמץ גופני פתאומי, נעילת נעליים אינן מתאימות עומס רב מדי על הרגל, מבנה לא תקין של כף הרגל. ועוד. אבחון הדרבן נעשה באמצעות מישוש, וכן, על ידי צילום רנטגן. טיפולים שמרניים הינם נעילת נעליים מתאימות, התאמת מדרסים, מנוחה, הזרקת סטרואידים, טיפול בדורבן ברגל באמצעות גלי קול או גלי הלם, ובמקרים חמורים, ניתוח.

טיפול הוליסטי בדורבן ברגל הנעשה על פי האבחון

טיפול בדורבן ברגל היבט ראשון – אם יש זיז גרמי יש לברר על אורח חייו של המטופל ואם יש לו התעסקות יתר בצד ההישרדותי. האם יש לו קשיים כלכליים? האם הוא נאחז במשהו חומרי ללא קשר בריא למציאות. האם הוא מרגיש צורך בהגנה בגלל סכנות אפשריות וכדומה.

טיפול בדורבן ברגל היבט שני – בדיקה אם מדובר על אדם המשקיע עודף מאמץ מתוך צורך בשליטה, בהגנה על עצמו ועוד. הוא עושה המון אבל ללא בהכרח מתקדם.

טיפול בדורבן ברגל

במסגרת טיפול בדורבן ברגל מטפלים במערכת התנועה בדגש על עקב הרגל ועל רפלקס כפות הרגליים. טיפול בחוליות נבחרות בגב והרגעתן, הנעה לפעילות שנועדה להפעלת מערכת לב וכלי דם שמביאות להזרמת דם מוגברת. הנעת מערכת  הלימפה בדגש על אגן ורגליים. עבודה זהירה ישירות על הדורבן. חיזוק צ'אקרות בדגש על צאקרות על בסיס שיתון ועיכול.  הניסיון מלמד כי חל שיפור משמעותי עקב טיפולים אלו, ובמקרים רבים, הדורבן נעלם לאחר סדרה של כ 16 טיפולים ברצף. קיימים תרגילים שונים לחיזוק רקמות הרגל והכוללים מתיחות, עיסוי, ריצה אחורית, ריצה בבריכה, רכיבה על אופניים, אמבטיות, הימנעות מפעילות שעלולה לפגוע, ביצוע תרגילים נוספים מתאימים תזונה מתאימה ועוד.

להלן 4 דרכי טיפול שיכולים להקל על כאבים שנגרמים על ידי דורבן ברגל:

טיפול בעיסוי – עיסויים עוזרים להקלה על כאבים. כדי להקל על כאב הקשור לדורבן בעקב, העיסוי יתמקד בשרירי השוק, באזור שבין הברך לקרסול. הטיפול ימריץ את זרימת הדם, ובכך יגרום להרגעת שריר השוק, ולהפחתת המאמץ והמתח באזור שמתחת לכף הרגל.

דורבן ברגל עוד דרכי טיפול

קומפרסור קר – טיפול בקור יכול להקל על דלקתיות ברקמת העקב. הניחו על העקב שקית קרח או חבילת קרח הנמכרת בבתי מרקחת כחבילות ג׳ל או כעטיפות קרות לרגלים. אפשר לשמור את חבילת הקרח במקפיא, ולעטוף בה את הקרסול למשך כ-10 דקות בכול פעם. מומלץ לחזור על עטיפת הקרסול כל שעה, כשאתם ערים. אפשרות נוספת היא לגלגל על הרגל בקבוק מים קרים או קפואים.

נעליים ומדרסים

כדי להפחית את הלחץ על הדורבן בעקב, מומלץ לנעול נעליים מתאימות ונוחות. הלחץ עלול לגרום לכאב ולחוסר נוחות. איך לבחון אם הנעליים אכן נוחות?

  • תמיכה איתנה בעקב: החלק האחורי של הנעל אמור להיות יציב כך שיוכל לתמוך בעקב ולמנוע את התגלגלות כף הרגל פנימה או החוצה.
  • גמישות מתונה: הנעל לא צריכה להיות גמישה עד כדי כך שניתן לקפל אותה, אבל בעלת גמישות מתונה המאפשרת לה להתנגד לכף הרגל שלכם כשזו רוצה להימתח או להתכווץ.
  • הגבהת העקב (כ-2.5 ס״מ): נעל עם עקב מוגבה מעט יכולה להוריד את הלחץ מהעקב הכואב.
  • מדרסים: מדרסים שמעוצבים בהתאמה אישית יכולים למנוע את התגלגלות כף הרגל ולספק לעקב תמיכה נוספת. המדרסים מיוצרים בדרך כלל עם מרשם מהרופא הפודיאטריסט (Podiatrist) שלכם.

תרגילי מתיחה

תרגילי מתיחה של השוק ורצועת כף הרגל (Plantar fascia) יכולים לסייע בהפחתת העומס והלחץ על דורבן ברגל. הנה כמה תרגילי מתיחה מועילים:

  • תרגילים למתיחת כף הרגל – לשבת על כיסא ולהניח רגל אחת מעבר לברך השנייה. להושיט יד אל כף הרגל, לתפוס את אצבעות הרגליים ולמשוך אותן לכיוון החזה. להחזיק בתנוחת המשיכה למשך 30 שניות, ולשחרר את כף הרגל. יש לחזור על התרגיל 5 פעמים בכול רגל.
  • דורבן ברגל תרגילים למתיחת השוק – לעמוד מול הקיר במרחק של אורך הזרוע. להניח רגל אחת מעט קדימה לפני השנייה ולרכון לפנים. להניח את הידיים על הקיר בגובה הכתפיים. לכופף את הברך הקדמית ולדחוף מעט את הירכיים קדימה כדי להרגיש את המתיחה בשוק שמאחור. להחזיק בתנוחה זו במשך 10 שניות בכול פעם, וליישר את הרגליים. לחזור על התרגיל 10 פעמים ובכול פעם להחליף רגל, כך שכף הרגל שמאחור תעבור עכשיו לפנים.

הקפדה על מתיחות בבוקר, אחר הצהריים ובערב תעזור לכם להפחית את הכאבים בדורבן בעקב הרגל. בלילה, מומלץ להשתמש בסד מיוחד ששומר על כף רגל כפופה כך ששרירי כף הרגל והשוק נמתחים בזמן השינה. הסד מועיל להפחתת הכאב בעקב שמרגישים כשמתעוררים בבוקר.

לסיכום המאמר:

במרכז של אתי קגן בגדרה, תוכלו למצוא מומחים מן השורה הראשונה לרפלקסולוגיה ברגל אשר יעניקו לכם יעוץ וטיפול אשר ישים סוף לכאבי הדורבן. עוד מידע על רפלקסולוגיה באתר של אתי קגן תוכלו למצוא כאן.

לקבלת פרטים נוספים עבור טיפול בדורבן ברגל צרו איתי קשר עוד היום ואשמח להתאים לכם את הטיפול המושלם ביותר עבורכם.

אהבת? שתף עם חברים

לאבחון ויעוץ ללא עלות עם מומחים דף בית

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.